Cowboys met smartphones

28 mei 2019 - El Paso, Texas, Verenigde Staten

Onze eerste echte roadtrip zit erop, de wasmachine draait en de jongens liggen uitgeteld naar een tekenfilm te kijken. Wat een indrukken. Memorial weekend gaf ons een kans om een lang weekend op pad te gaan. Terwijl Michel onze tuin sproeide begon onze reis via het dorp Columbo (Arizona). Een door de elementen getekende cowboy heeft ons met zijn museum, in een voormalig treinstation, een inkijk gegeven in de rijke maar ruwe geschiedenis van dit kleine maar super leuke dorpje. Helaas was Columbo voor ons niet meer dan een tussenstop voor een drankje maar we komen hier terug.

20190524_112552(0)

20190524_121939

Het hoofddoel van de trip was Tombstone, eens per jaar vinden hier de Wyatt Earp Days plaats. Wie kent hem niet, Wyatt Earp die met zijn broers het recht liet zegevieren. Hoe en wat het recht precies was of inhield in de tijd is ons nog niet helemaal duidelijk. In de tegenwoordige tijd is de sterke arm duidelijk aanwezig en herkenbaar, een leuke kans voor Patricia om wat emblemen te ruilen. Daar hoort een foto bij, iets wat de moderne sheriff maar wat graag doet trouwens.

20190525_094810

Wat we wel weten is dat Wyatt Earp immens populair is en dat ook Tombstone niet in 1 keer gezien is. Wat een prachtige plek is dat zeg. The Bird Cage Theatre, O.K. Corral, Tombstone Courthouse en Boot Hill graveyard zijn maar een paar plekken die je gezien moet hebben. Gesticht in 1879 waarna het al snel uitgroeide tot een van de grootste dorpen tussen 1880 en 1890 met een inwoneraantal van 14000. Tombstone dankt haar bekendheid echter aan de shootout op 26 oktober 1881. Een slechts 30 seconden durend vuurgevecht tussen de cowboys Billy Claiborne, Ike en Billy Clanton en Tom en Frank McLaury aan de ene kant en Virgil Earp, de sheriff met zijn broers Morgan en Wyatt Earp en, tot tijdelijke hulpsherrif benoemde, Doc Holiday. Schijnbaar geeft de film Tombstone een vertekend beeld en is niet Wyatt maar zijn broer Virgil de echte held. Hoe dan ook, de gebroeders Earp waren berucht en beroemd in deze periode.  Wat voor ons niet mocht ontbreken is het bijwonen van “echte”  gunfight en een rit in de postkoets.

FB_IMG_155897062625420190525_09555020190524_165141

20190524_192714

FB_IMG_155892369344120190525_121211

20190525_104013

Het tweede deel van onze roadtrip bracht ons in Lordsburg, een plaats in New Mexico. Vlak naast Lordsburg ligt de “ghosttown” Shakespeare. Wederom een dorpje opgebouwd rond een zilvermijn, gesticht in 1979 en gerund door ingehuurde “gunmen” van de Texas Mining Company. Naar het schijnt was er geen sheriff, de regel was dat als je iemand neerknalt jij het graf moet graven. Een beroemde ingehuurde outlaw was Curly Bill Brocius, nadat hij een aantal maanden in Shakespeare zijn gang had kunnen gaan vertrok hij naar Tombstone waar hij op 28 oktober 1880 Sheriff White vermoord. Vanaf dat moment houdt hij zich nog bezig met vee handel rond de Mexicaanse grens totdat Wyatt Earp, althans dat beweert Wyatt, hem doodschiet ergens in 1881. Een andere ingehuurde outlaw heette Newman Hays Clanton, de vader van Ike en Bill die werden neergeschoten in de O.K. Corral in Tombstone.....weer door Wyatt Earp. Tsja de appel valt niet ver van de boom. Ook Shakespeare kent dus een rauwe geschiedenis, er zijn nog meer verhalen en onze gids had nog veel meer anekdotes, prachtig om te horen. Onze gids is weer schoonfamilie van de eerste originele bewoners van Shakespeare voordat het Shakespeare heette....lang verhaal maar het heeft te maken met fraude en oplichting in de zilvermijnen, een nieuwe naam, zou investeerders niet afschrikken.

20190526_11562620190526_11320420190526_113733

20190526_113350

Last but not least zijn we doorgereden naar Las Cruces, de tweede stad van New Mexico. Een soort van boerderij museum lag op de route. Het museum geeft op een leerzame manier aan hoe de agricultuur zijn intrede deed in New Mexico, eigenlijk vanaf het moment van de Spaanse bezetters tot wat het nu is. Voor onze vrienden uit Nij Beets die iets met koeien hebben een aanrader, schijnbaar kent New Mexico 6 verschillende koeienrassen. Wij hebben vooral gezocht naar die echte Longhorns, hoewel de horens groter en schever worden moet de echte nog gespot worden.

20190526_16573020190526_162217

20190526_154612

P.s. Niet alle foto’s worden weergegeven in het blog. Kijk ook eens bij foto’s.

1. Baukje Binnema:
    28 mei 2019
    Prachtig allemaal voor de jongens en jullie zelf een hele belevenis. De moeite waard leuke foto's ook.
    Dikke kus voor jullie allemaal.
  2. Yvonne:
    28 mei 2019
    Wauw prachtig zeg! Jullie hebben je zeker vermaakt het weekend en wat een belevenis hele ook voor Chris en Ryan. Groetjes
  3. Imke en Annie de Jong:
    28 mei 2019
    Wat prachtig om dit mee te maken. Als of je in een ververleden staat. Groetjes Imke en Annie.
  4. Wesley:
    28 mei 2019
    Wauw, te gek! Leuk om te zien, enjoy!
  5. Ria Glas:
    28 mei 2019
    In het verre Groningen genoten van jullie avontuur en alle foto's, jullie zijn er ,,net,, en nu al voor de rest van het leven van jong en oud(er) dingen beleeft waar een ander van droomt .....om nooit meer te vergeten!
    Voor allemaal een heleheleheeeele dikke kusssss!!!
  6. Ronald, Ineke, Famke❤️Yfke:
    Jiiiihaaaaaa😍
  7. Wietske Auke:
    28 mei 2019
    Geweldige foto echt Amerikaans stoere mannen sta jij mee op de foto😎😍
  8. Beppe Sien:
    28 mei 2019
    Geweldig, dit is pas echt genieten,wat weer een mooie belevenis, ben alweer benieuwd naar de volgende!!
  9. Anjo:
    30 mei 2019
    Wat een geweldig avontuur!
  10. Jannie:
    31 mei 2019