Veertig lentes en 50 staten

13 juli 2019 - El Paso, Texas, Verenigde Staten

Goedemorgen Nederland. We tellen dag 64. De Engelse cursus, die hoofdzakelijk in het teken stond  van grammatica en het aanleren van het schrijven in de APA stijl zit er op. Vandaag heeft Marc de laatste dag gehad. Het was een hele ervaring, 6 weken lang met 15 verschillende nationaliteiten van 4 verschillende continenten een gezamenlijk doel nastreven. Erg leerzaam, verbazingwekkend maar ook leuk. We hebben de cursus afgesloten met een internationale lunch. Elke student werd verzocht een gerecht uit zijn/haar land mee te brengen, wij als Nederlanders hielden het simpel: wit brood met pure hagelslag... ook lekker. Maandag aanstaande begint de pre-course voor de internationale studenten, volle dagen en het wel en wee van de academie leren kennen. We zullen zien hoe dat gaat lopen.

20190708_120726

De afgelopen twee weken zijn voorbij gevlogen! Op 28 juni hebben we Kim opgehaald op het vliegveld. Toch dapper, helemaal alleen de grote plas over, overstappen op Dallas, paspoort en douane controle etc. Een hele onderneming. Tijd om te herstellen van de jetlag kreeg ze niet, de volgende dag hebben we Patricia haar verjaardag gevierd in een klein select en internationaal gezelschap. Hartstikke leuk en gezellig, Chris en Ryan met Amerikaanse en Noorse leeftijdgenootjes in het zwembad, de internationale taal van het spel begrijpt iedereen.

20190629_15031320190629_16164520190629_180348

Goed te zien dat de jongens ook echt contact zoeken, ze zijn er aan toe om straks naar school te gaan en vriendjes te maken. Zondags zijn we met z’n vijven naar het ijs festival in El Paso geweest. Een fikse tegenvaller helaas. Binnen een half uur 55 dollar lichter.

20190630_13545320190630_135453

Gelukkig waren wij niet als enige ontevreden. Wel wat lekkere ijsjes geproefd uiteraard maar niet zoals verwacht. De rest van de eerste week van “tante Kim” haar mini vakantie vloog voorbij. Winkelen bij de WalMart, een dagje shoppen met de grote zus bij de outlet stores in El Paso, een dagje dierentuin in El Paso, een bingo avondje op Fort Bliss en vooral genieten. Donderdags zijn we op de base naar het recreatie terrein Biggs park geweest. 4th of July! De feestdag in de verenigde Staten. Independence Day is een nationale feestdag ter viering van de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring op 4 July 1776. Klapstoeltjes en coolbox mee, mooi plekje zoeken en genieten van de echte Amerikaanse militaire viering van deze speciale dag. Het feest werd geopend met 50 kanonschoten, 1 voor elke staat. Aansluitend waren er een aantal optredens van diverse bands, een beetje Woodstock idee. Bij het invallen van het duister ontstak de vuurwerkshow. Een dik kwartier vulde een professionele vuurwerkshow  de hemel boven Fort Bliss, echt super mooi!

20190704_17493420190704_210917

Het tweede weekend zijn we vertrokken naar Albuquerque New Mexico. In totaal al snel weer 4 uur in de auto. Het blijft adembenemend mooi reizen hier, prachtige bergen, steppes en vergezichten. Voor Kim wat teveel indrukken, die viel na een uur in slaap. De jongens niet, dus elk uur stoppen, benen strekken, coolbox op een van de vele picknick tafels en even wat eten en drinken. Soms kom je ook nog wat leuks tegen onderweg.

IMG-20190712-WA000920190705_145349

Ditmaal zijn we gestopt bij een beschermd reservaat voor wilde dieren. In het informatiecentrum viel verrassend veel te zien en te leren. De terugkeer van de grauwe Mexicaanse wolf en de instandhouding van de populatie Bobcats. De jongens vinden dat erg leuk en leerzaam, wij ook.

20190706_11504320190706_15111720190706_121138

Albuquerque, de grootste stad van New Mexico, telt ongeveer 555.500 inwoners en ligt in het uiterste noorden van de Chihuahuawoestijn. Ervaring heeft ons geleerd om goede research te doen voordat je een hotel boekt. Deze keer viel het allemaal mee, al zal Kim de ervaringen op de slaapbank niet snel vergeten. Aangezien we pas laat in de middag aankwamen hebben we het rustig aan gedaan en van een verschrikkelijk slechte maaltijd genoten in de IHOP (waar we ook geen seconde met rust werden gelaten door de serveerster die naast haar levensverhaal ook alle problemen van haar auto met ons deelde). De zaterdags hebben we doorgebracht in de Zoo van Albuquerque. Een prachtige ruim opgezette dierentuin die uit twee delen bestaat. Uiteraard hebben we gebruik gemaakt van de, bijna overal te gebruiken, militaire discount.  Mooi systeem, we gebruiken die discount mogelijkheden o.a. ook voor hotel reserveringen. Nederland zou hier nog wat van kunnen leren.

De tweede dag zijn we, na de WK finale voor vrouwen, naar Sandia Peak gegaan. De langste kabelbaan lift in de Verenigde Staten. Een aanrader voor iedereen zonder hoogtevrees. In een prachtige ruige omgeving, dwars door de bergen omhoog. Ook hier weer gebruik gemaakt van de discount mogelijkheden en vooral genoten van het uitzicht en de prachtige natuur hier. Geen beren of ander wild gespot helaas. Al met al weer een vol weekend, een lange autorit terug en moe maar voldaan op zondag het licht uitgedaan.

20190707_12300120190707_12230720190707_120551IMG-20190707-WA0016

Maandags moest Marc gewoon weer naar school en zijn de jongens voor het eerst naar de Amerikaanse military style kapsalon geweest, het is even wennen. Wat wel handig is dat er een stofzuiger aangesloten zit op de tondeuse, geen gekriebel meer dus.

IMG-20190708-WA0011IMG-20190708-WA0017

Patricia en Kim hebben zich deze dagen vooral ook heerlijk vermaakt in het zwembad in de tuin, beetje bij bruinen en bijkomen. Na op dinsdags nog wat lokale goodies gekocht te hebben voor Kim zijn we als afscheid naar Famous Dave geweest. Een echt vlees restaurant in El Paso. Uiteraard was het oog weer groter dan de maag maar wat hebben we genoten van de pulled pork, spare ribs en het voorafje. Alles wat niet op ging hebben we laten inpakken en de volgende dag opgegeten. Heel normaal hier, waarom ook niet!

20190709_18084120190709_18233620190709_182720(0)

Aan alle leuke dingen komt een eind, op woensdag ochtend hebben we Kim op het vliegtuig terug naar Nederland gezet. Niet de leukste momenten. Je weet dat je elkaar het aankomende jaar niet gaat zien, Kim gaat heen daar waar wij wat achter lieten. De jongens waren er deze dag ook wat af.

20190710_09125920190710_09493120190710_09494820190710_095146

Maar laten we vooral niet treuren maar genieten dat deze mogelijkheden er zijn. Wat heet, nog 6 nachtjes slapen en de volgende tante zet voet op Texaanse bodem. Tot vrijdag “ Tante Loes”.

1. Baukje Binnema:
    13 juli 2019
    Wat weer een mooi verhaal en ontzettende mooie foto's en gezellig met tante Kim jullie zijn heel ondernemend geweest, en veel gezien leuk voor Kim en heel sterk om daar allen heen te gaan Kim top hoor.
    Dikke kus voor jullie alle vier en een goed weekend.
    Het verhaal is altijd fijn om te lezen.
  2. Tetsje:
    13 juli 2019
    Heey toppers wat weer een prachtig verhaal! Geweldig visite van familie, samen genieten beleven en helaas ook weer afscheid nemen.
    Hier is de vakantie ook in geluid. Eindelijk 😉. Benthe straks na groep 3, Djurre naar 1😬 en Iris peuter. Time fly😉
    Veel plezier en genieten daar, we zien het volgende verhaal wel weer verschijnen liefs van de kooistra's
  3. G. Neijenhuis:
    13 juli 2019
    Jeeeee, volgens mij hebben jullie de afgelopen tijd gedaan, wat Frans en ik in 10 jaar doen!😉 Erg leuk om te lezen en wat een foto,s. De kabelbaanfoto,s vind ik helemaal geweldig😁 Fijn dat jullie zo genieten alle vier.
  4. Jannie:
    14 juli 2019
    Weer een geweldig verhaal en foto's..
    Heerlijk dat Kim gezellig op visite was, nu gezellig genieten van andere zusje/tante.
    Wat zullen de weken zo voor jullie snelle omvliegen! Genietse😘😘😘
  5. Irene Vos:
    17 juli 2019
    Wat leuk om alles te lezen en natuurlijk te zien op de foto's! (Net terug op het werk van verlof ;) )
    Klein beetje jaloers maar erg benieuwd naar de komende verhalen!

Heel veel plezier daar, geniet ervan!!
  6. Beppe Sien:
    19 juli 2019
    Wat weer een belevenis, we hebben wederom genoten van jullie prachtige reisverhaal...super!! En Kim zij heeft het geweldig gehad, ze had nog graag wat langer willen blijven.. We kijken alweer uit naar jullie volgende reisverhaal!!
  7. Auke:
    4 augustus 2019
    Lekker bezig daar. Mooie verhalen.
    Blijf jullie volgen.
    Succes.