Wintertijd

9 november 2019 - El Paso, Texas, Verenigde Staten

Vandaag, 9 november hebben we de tuin winterklaar gemaakt. De pomp van het zwembad gehaald, de hoes eroverheen en het gras mooi kort gemaaid. Het gras wordt alweer wat geel, een soort van winterslaap denk ik. Echt winter wordt het natuurlijk niet. Vanavond vieren we de 50e verjaardag van Michel, zoals het hoort met een BBQ...buiten natuurlijk.

Vorige week is ook hier de wintertijd ingegaan, in de praktijk betekent winter hier dat het rond 8 uur winter is, rond 11 uur voorjaar, rond 14 uur zomer en eind van de middag weer herfst, qua temperatuur dan. Het is goed vertoeven in Sun City El Paso. De maand oktober staat in Amerika in het teken van Halloween. De oorsprong van Halloween gaat terug naar de Kelten in Ierland en Groot-Brittannië, 31 oktober is de Keltische variant van oudjaarsdag. Het feest kwam in de 19e eeuw met de groepen immigranten uit Ierland en Schotland mee naar Amerika. Hier, zoals met alles, pakken ze het groots aan. Immense pompoenvelden worden opengesteld alwaar het massaal toegesnelde gepeupel helemaal los gaat om de mooiste, grootste en rondste pompoenen te plunderen. Uiteraard passen wij ons aan en onder begeleiding van Helen en Jason met kids en Eugene en Lisa-Marie met kids hebben we een spoor van plundering achter gelaten op het immense pompoenveld.

received_1328478080659981received_529752414469684received_439692880003543received_1156672234722868received_1285199945022042

Het tweede department van Marc zit over de helft en ondanks dat het compleet onbekende materie is zijn de resultaten uitstekend. Force Management gaat, zoals eerder geschreven, over het U.S. logistieke systeem gelinkt aan de strategische visie van de president. Het grootste verschil in de U.S. Doctrine en wat wij gewend zijn is dat de U.S. er vanuit gaat dat ze een militaire operatie zelf kunnen opstarten, wij zijn natuurlijk nooit lead nation maar zoeken het verbond op met of onder de NAVO of VN. Het is wel geweldig om te zien welke capaciteiten en mogelijkheden er allemaal zijn.

20191102_15590620191102_155639

Tijdens dit department is Marc samen met alle andere internationale studenten op studie trip naar San Antonio geweest. Het doel is om kennis te maken met de Amerikaanse cultuur, politiek, geschiedenis en industrie. SanAntonio is een prachtige stad, het Venetië van Texas. Het straatbeeld echter wordt overschaduwd met daklozen en verslaafden. Onder viaducten zijn een soort van campings ontstaan waar een gemeenschap daklozen zich ophoudt.  Een bezoek aan de Alamo mag niet ontbreken in San Antonio. Op 23 februari 1836, na een belegering van 13 dagen wist het Mexicaanse leger deze voormalige missie post te overmeesteren op een handvol Texanen. Deze verschrikkelijke moordpartij gaf voor veel Texanen en migranten de aanleiding om zich aan te melden bij het Texaanse leger waarop op 21 april datzelfde jaar het Mexicaanse leger in Texas definitief werd verslagen.  Een bekende naam tijdens de battle of the Alamo maar ook in het huis van afgevaardigden in Austin is Davy Crocket. Deze volksheld, politica en soldaat speelde een bijzondere rol tijdens de slag om de Alamo en wordt op veel schilderijen als een held weggezet. Zo ook op vreselijk grote doeken in het State Capitol in Austin. Een prachtig en indrukwekkend gebouw in Austin waar de internationale studenten een rondleiding door de politieke geschiedenis van Texas hebben gekregen.

20191022_10083420191024_08535220191025_1048492019-10-24_12-54-5920191023_103321

Noemenswaardig was het bezoek aan de Lyndon B. Johnson farm. Dit voormalige huis van President Johnson is gelegen op een mooi stuk natuurgebied met veel vee. President Johnson staat erom bekend dat hij tijdens zijn ambtsperiode regelmatig vanuit zijn huis ipv vanuit het witte huis het land aanstuurde. Een eigen landingsbaan en een kleine uitvoering van de AirForce 1 zijn hier getuige van. Dit toegankelijke State Park waar het huis nu onderdeel vanuit maakt ademt nostalgie en staat bomvol met prachtige historische afbeeldingen en verhalen.

20191025_10491220191025_104456

Terwijl Marc in San Antonio rondwandelde werd er op Fort Bliss flink uitgepakt voor Halloween. Trunk or Treat doen ze hier. Allemaal in Halloween stijl uitgedoste auto’s gooien hun kofferbak vol met snoep en kinderen kunnen hun emmers vullen. Zo ook op de academie. Al het snoep wordt door de studenten gesponsord aan de vooravond. Achteraf kan er trouwens ook weer snoep gedoneerd worden, dit gaat naar opvanghuizen in El Paso. De academie is sowieso erg betrokken bij de stad, elk weekend zijn er vrijwilligers klusjes in de stad waar menig Amerikaanse collega zich voor opgeeft.

20191026_200205

20191018_183923

20191020_190221IMG-20191025-WA001720191031_18495120191031_18060620191027_11021020191031_18120520191031_182141

31 Oktober. Het Halloween feest in onze wijk op Fort Bliss. Verkleed en gewapend met emmers op pad om zoveel mogelijk snoep te roven maar ook om zoveel mogelijk snoep uit te delen. Vooraf werd ons medegedeeld dat er tussen de 200 en 300 kinderen zouden komen! Flink ingeslagen dus. Halloween is een echt volksfeest en mensen zijn weken lang aan het hobbyen en kleuteren om het huis en de tuin de versieren. Ons huis was aangekleed met spinnenweb, enge pompoenen, Halloween geluiden uit de speaker en Marc die verkleed was en zich achter de bosjes had verstopt om, sommigen, flink schrik aan te jagen. Chris en Ryan hadden vooral veel plezier met het uitdelen van snoep deze avond, goed om te zien dat ze niet alleen willen hebben maar ook kunnen delen.

20191019_16390020191031_18181120191031_18054920191026_210449

Op 4 november heeft Patricia een “ride along”  gehad met het lokale politiekorps. Een “ride along”  is een dienst meedraaien als bijrijder. Hier, in de veiligste stad van de Amerika(!), zit een agent regelmatig alleen in de auto. Grote verschillen tussen het politiekorps in Nederland en in El Paso zijn: een agent krijgt zijn standaard uniform verschaft maar moet zijn eigen wapen, munitie, uitrusting en schoenen kopen, je hebt dus keus uit kalibers(!), na 20 dienstjaren kan je met pensioen maar als je er 25 van maakt krijg je in 1 x het hele pensioen uitgekeerd en kan je gaan rentenieren op een warm eiland. Tevens is er niets aan de dienst voertuigen bullet proof ondanks de vele meldingen waar wapens bij betrokken zijn. De vesten (canvas) zijn enkel bullet proof en niet steek en naald proof. De dienst zelf was gelukkig rustig, wat kleine meldingen zoals drugs overlast, burenruzie en overlast. Het grote verschil met zulk soort meldingen in Nederland is dat hier bijna iedereen een wapen heeft, enige voorzichtigheid is dus geboden. De verouderde systemen in de politieauto’s om agenten naar meldingen te begeleiden waren een shock, alles gaat handmatig en met het ouderwetse papierwerk. Veel politie agenten laten zich naast hun baan ook inhuren als beveiliger bij bijvoorbeeld de WalMart, gewoon in uniform maar betaald door een commercieel bedrijf. Hoe dan ook, een prachtige ervaring die vervolgd gaat worden op 16 november met een late dienst.

20191104_23041320191104_162118

We laten het hierbij, er gebeurt gewoon te veel om alles op te schrijven. Hopelijk spreken de foto’s en filmpjes ook voor zich. We genieten elke dag en zijn nog steeds super dankbaar voor deze kans. De tijd gaat snel, elke drie maanden moeten we naar het verhuurbedrijf om de auto te verlengen, we zijn inmiddels aan de derde auto toe. Daarnaast zijn vorige week onze opvolgers bekend gemaakt en maken we al plannen voor kerst. Ongelofelijk...

22 November komt “ Beppe Baukje” deze kant op, de jongens kijken er erg naar uit. Het is ook leuk om te laten zien hoe we hier leven en onze draai hebben gevonden. Deze periode waarin we maximaal quality time hebben met zijn vieren pakt niemand ons ooit meer af.

Hartelijke groet uit het prachtige Texas.

20191108_09302420191109_113332

1. Yvonne:
    9 november 2019
    Hier is ook de wintertijd in gegaan. 5 uur is het toch echt wel donker aan het worden en kunnen de lichten binnen aan. De warme chocomel met slagroom komt tevoorschijn en de waxinelichtjes worden aangestoken. De temperatuur overdag is hier ongeveer 9 graden. In de nachten vriest het soms zelfs al. Aankomende week zijn zelf de eerste winterse buien al voorspeld. Laten we zeggen de donkere dagen voor kerst. Verder gaat alles hier super goed. Maarten en ik zijn lekker een weekje er tussen uit geweest maar ja daar hebben we al uitgebreid over bij gesproken. Fijn dat alles zo goed gaat bij jullie. Het gaat allemaal snel voor jullie maar dit komt natuurlijk mede doordat jullie het zo goed naar het zin hebben. Maarten zit ondertussen lekker de samenvatting van de eredivisie te kijken onder het genot van een biertje. Ik lekker aan een wijntje om ons laatste vakantie weekend nog even fijn af te sluiten. We spreken elkaar snel weer. Dikke kus voor jullie allemaal
  2. Roelie:
    9 november 2019
    Wat een avontuur! en wat mooi beschreven bedankt voor het delen. Ik geniet op afstand met jullie mee. Dikke tût uit Tjalleberd
  3. Geertje:
    10 november 2019
    Prachtig verhaal weer! Erg interessant die achtergrondinformatie.
    En wat worden de jongens groot!
  4. G. Neijenhuis:
    10 november 2019
    Erg leuk om jullie te volgen. Jullie halen er wel uit wat er in zit zeg! Wat een belevenissen op alle fronten. Onze enige 'zorg' is of jullie wel genoeg te eten krijgen😂
    Frans en Geke
  5. Baukje Binnema:
    10 november 2019
    Geweldig mooi verslag en prachtige foto's vooral ook van jongens met de pompoenen.
    Ik heb heel veel zin aan 22 november als ik jullie weer zie, 9 mei voor het laatst in levende gezien dat is al heel lang geleden. Het zal mij benieuwen hoe Chris en Ryan zijn veranderd in die tijd dat jullie weg zijn. Een gezellige zondag nog en tot horens.
    Dikke kus van HH en BB.
  6. Angelique:
    10 november 2019
    Wat een mooi reisverhaal alweer, wat een belevenissen hebben jullie al meegemaakt.
    En lekkere temp daar nog, hier de sjaals en mutsen weer tevoorschijn gehaald 😂
    Heel veel plezier en lekker genieten met elkaar!
    Groetjes Jesse, Thies en Bart, Angelique
  7. Tea scholtheis:
    11 november 2019
    Geweldig reisverhalen wat heerlijk dat de kids zich helemaal al aanpassen aan de levensstijl daar !!! 🍭🍬😁
    Alvast heel veel plezier als beppe straks langskomt zal wel een mooie tijd gaan worden lekker genieten van alles wat jullie dierbaar is 😘