Een maand met uitersten!

8 februari 2020 - El Paso, Texas, Verenigde Staten

Na de kerstvakantie is het gewone leven weer opgepakt, eigenlijk bedoelen we dus dat we gewoon weer naar school gaan en een ritme hebben met werkdagen en een weekend. Niet dat dat ongewoon is trouwens. Het derde departement van Marc zit er op, erg tevreden met een uitstekend gemiddelde en veel interessante lesstof die ook prima in Nederland van pas komt. In elk departement wisselt de klas samenstelling, op deze manier leer je dus vreselijk veel U.S. en internationale studenten kennen waar je naar alle waarschijnlijkheid ook contact mee blijft houden, netwerken is belangrijk en ook gewoon leuk.  Three down, two to go. Nog twee departementen buffelen en de studie zit erop.

IMG_4837IMG_484420200119_144911IMG_4885IMG_4883IMG_4855

Alles gaat snel op het moment, Chris is inmiddels al 7 jaar. We hebben Chris zijn verjaardag gevierd in Silvercity New Mexico. Waar de buren hun extreme “mobile home” achter de pick up hingen hebben wij gekozen voor een berghut. Het lange weekend in Silvercity is prima bevallen, een tripje naar de Gila Cliff Dwellings bijvoorbeeld. De Gila Cliff Dwellings is de eerste permanente nederzetting van de Mogollon indianen in New Mexico. Deze indianen worden gezien als de eerste bewoners hier die, in tegenstelling tot andere stammen, kozen voor permanente nederzettingen in plaats van de kuddes met wild te volgen. Een mooie wandeling dwars door een bergketen leidde naar de goed bewaarde restanten van een soort van ouderwetse bungalows uitgehakt en gebouwd in een bergwand. Een prachtig gezicht en een goed gekozen locatie, uit de elementen met een goed zicht over de jachtvelden.

20200119_13013220200119_13074920200119_13212220200119_13161220200119_130829

Het gebied om Silvercity is ook de geboortestreek van Geronimo. Geronimo is het bekendste opperhoofd van de Apaches, die het voorgedaan heeft gekregen de verschillende Apache stammen te verenigen en zich tot de laatste dag verzette tegen de Amerikaanse overheersing en onderdrukking. Ergens in 1886 wist Geronimo met zijn volgers voor de derde keer uit een reservaat te breken vanwege de slechte levensomstandigheden en het niet nakomen van afspraken door het toenmalige bestuur van de Verenigde Staten. Deze uitbraak en opstand is met harde hand neergeslagen en een overgroot deel van de Apaches strijders koos voor zelfmoord in plaats van een leven in een reservaat. De legende beschrijft dat de mannelijke strijders van een bergketen afsprongen terwijl de vrouwen en kinderen toekeken. De tranen van de vrouwen veranderde in zwarte steentjes, Apache tears genoemd. Raar maar waar, deze stenen zijn alleen te vinden op deze specifieke locatie net buiten Silvercity, daar waar de legende het drama beschrijft.

IMG_488620200119_142157

Mogollon ghost town is een van de vele verlaten dorpen met een rijke geschiedenis van goud en zilver mijnen. Het hele gebied om Silvercity heen barst van de opgedroogde goud en zilver bronnen. Het is af en toe net of de bewoners gisteren de deuren hebben dichtgedaan. Oude spoorrails die een mijn ingaan, huizen in prima staat met oude relikwieën aan de wand. Alles ademt het oude “wilde westen”.  Het leuke aan dit gebied is dat er ook veel prachtige stenen te vinden zijn. Onze buren zijn helemaal los op “rock hunting” en zo eindigden we met een paar kilo stenen in onze kofferbak waar schijnbaar kristallen inzitten. Een prachtig weekend met een geslaagde verjaardag van Chris hebben we afgesloten met een geslaagde BBQ bij de berghut met de buren.

IMG_4875IMG_4872IMG_4863IMG_4870

Het weekend daarop hebben we Australian day gevierd bij, uiteraard, de Australiërs. Australian day viert men ter herinnering aan de eerste vloot van Britse schepen die voet aan land zetten in 1788. Uiteraard hebben we als Nederlanders de Australiërs herinnerd aan het feit dat wij, de Nederlanders, als eerste in 1606 Australië ontdekten. Australian day ligt op dit moment onder vuur omdat de onderdrukking van de Aboriginals ook begon met de intrede van de Britten. Hoe dan ook, de Australische instructeur met zijn gezin en de Australische student hadden weer flink uitgepakt. Een heerlijke BBQ, kinderen in het zwembad, een spellen competitie met internationaal gemengde teams en Australisch bier. Kortom, we treffen het dat we hier deel van mogen en kunnen uitmaken.

20200125_14401720200125_11572420200125_17425220200125_133639IMG-20200126-WA001520200125_13422620200125_13362720200125_133623

Patricia vermaakt zich ondertussen ook prima, een jaartje sabbatical is voor iedereen een aanrader! Hiken met internationale vriendinnen naar Mount Cristo Rey, net buiten El Paso, en een afsluitende lunch in Rosa’s Cantina. Een dagje “down town” verkennen en shoppen onder leiding van Caroline en een bioscoop middagje met de internationale dames. Binnenkort staat er, bij hoge uitzondering, een “ride along” met Border Patrol gepland, een unieke ervaring voor Patricia. Ook zijn de contacten met het lokale bureau van de FBI gelegd om een dagje in hun keuken te kijken.

20200206_14085220200131_10233720200206_103718IMG-20200129-WA000120200206_115544

Het laatste weekend van januari hebben we doorgebracht met Marc zijn sponsor en haar gezin. Jason, de man van Helen vierde zijn verjaardag en we zijn met zijn allen naar White Sands New Mexico geweest. White sands is een onvoorstelbaar mooi gebied waar alles wit is. Spierwit zand zover het oog reikt. Bewapend met sleetjes, een goed gevulde koelbox en een BBQ hebben we een heerlijke dag gehad. Lichtelijk verbrand door de aangename temperaturen, head first afdalingen van witte zandduinen, beetje frisbeeen en lekker eten en drinken. Ook White sands heeft een geschiedenis waar Geronimo een prominente rol inneemt. Een van de grootste veldslagen tussen de Apaches, onder aanvoering van Geronimo, en de “Buffalo Soldiers” van het toenmalige 9th U.S. Cavalry heeft hier in 1880 plaats gevonden.  Overal waar je hier rond rijdt staan historische markers langs de weg, elke plek verteld een uniek stukje, over het algemeen bloederige, geschiedenis.

20200201_14005020200201_13401520200201_14273720200201_14244320200201_142027

Zondag zijn we met Helen, Jason en kids uit eten geweest naar een nieuw Steakhouse in El Paso. Op de dag dat heel Amerika aan de tv gekluisterd was voor de SuperBowl finale.  Dit is het enige Steakhouse in El Paso dat een 20-oz Filet Mignon serveert! Zo nuchter als we zijn hebben we die laten staan en het bescheiden gehouden. Het blijft gaaf om te zien dat de kinderen het geweldig met elkaar kunnen vinden en dat ze gewoon goed kunnen communiceren met elkaar. Vooral het Engels van Chris is uitstekend en hij is niet te beroerd om met iedereen een gesprek aan te gaan. Ryan is wat meer verlegen maar op school doet hij het uitstekend en kan hij zich prima verstaanbaar maken.

20200202_14145220200202_14410220200202_151152

Deze zondag was ook de dag dat onze opvolgers aankwamen, net zoals wij eind februari 2019, kwamen ze een week langs om een aantal verplichte zaken af te handelen. Het ontvangst op het vliegveld, het helpen met de trip naar het hotel en even bijkletsen in de lobby van het hotel met een koelbox met bier, wijn en hapjes is een traditie wat ook hun geweldig beviel. Daar waar wij nog aan het plannen zijn voor de vakantie tijdens Spring Break , bereiden onze opvolgers zich voor op hun avontuur. Ondanks dat het nog even duurt zijn we onbewust toch al een beetje aan het aftellen, hoe jammer ook. Onze opvolgers zijn onder begeleiding van de dames naar verschillende scholen geweest, verhalen en ervaringen aangehoord en daar waar mogelijk een aantal tips gekregen. Ook zijn er afspraken gemaakt over de vaste boedel welke overgegeven wordt aan opvolgers, een BBQ, een tuin set en wat handige zaken. Ook hebben ze ondervonden dat het weer in “Sun City”, El Paso onvoorspelbaar is, zo zit je op zaterdag te verbranden in je korte broek en zo ligt er 8 cm sneeuw en vriest het hier. Een temperatuur verschil van 28 graden in drie dagen, bizar maar wel leuk. Patricia en de jongens moesten op woensdag naar de tandarts, de dag dat heel El Paso in rep en roer was vanwege de sneeuw. Scholen begonnen later, en het studie tripje van Marc naar de Harley Davidson fabriek werd gecanceld. We waren dus onverwachts de hele dag vrij om te genieten van de sneeuw. Het verkennende bezoek is afgesloten met een heerlijk diner en gezellig samenzijn bij Johan en Caroline, de Nederlandse instructeur met zijn vrouw.

20200205_07230620200205_09014820200205_09041220200205_07242420200205_114122

Deze week hebben we afgesloten met een “pot luck” bij het appartementen complex waar veel internationale gezinnen wonen. Een verscheidenheid aan internationale gerechten zoals Indonesische noedels, Kazachstaanse deegrollen met vlees, zoete deserts en verse salades werden aangeboden. Chris en Ryan speelden met leeftijdsgenootjes uit Kosovo, Mongolië en Kazachstan en wij vergaapten ons aan een traditionele dans uit Saudie Arabië.

20200207_19095520200207_19094720200207_181010

Het 4e department is begonnen, de afspraken met het verhuisbedrijf die onze Nederlandse spullen komt inpakken en gaat verschepen zijn gemaakt en de opvolgers zijn geweest. Van zon naar sneeuw en weer zon, terwijl we dit verhaal typen zitten we weer buiten in de zon met een korte broek ons te beseffen hoe speciaal en hoe leuk dit jaar nu al is geweest en nog gaat worden.

20200120_142525

1. Baukje Binnema:
    9 februari 2020
    Lieve mensen wat hebben jullie weer een hoop en veel mee gemaakt prachtige foto's en wat een verschil van temperaturen geweldig. Over de BBQ hoeven we het niet hebben ik weet uit ervaring dat die die daar héérlijk zijn vooral de biefstukken? Wij wensen de familie nog een fijne tijd toe en zijn blij dat jullie straks weer in NijBeets zijn.
    Dikke kus voor jullie van HH en BB.
  2. Beppe Sien:
    9 februari 2020
    Zover weg, maar toch, na het lezen van jullie prachtige verhalen, avonturen, belevenissen en de prachtige foto’s en video’s die jullie hebben gemaakt, ook weer zo dichtbij.
    Elke keer lukt het jullie weer om ons te laten genieten van jullie prachtig verblijf daar!!
    En Patricia geweldig dat je straks bij het lokale bureau van de FBI een dagje in hun keuken mag komen kijken, wederom een geweldige ervaring!
    En de jongens dat ze het zo goed doen en de Amerikaans / Engelse taal al zo goed beheersen… super trots zijn pake Robert en beppe Sien!
    Idd “time flies” voor je het weet is het jaar voorbij en ga jullie weer naar huis, maar ook daar zullen jullie weer gaan genieten van het gewone leven de normale dingen, van jullie mooie huis, de tuin, de hond en alles daaromheen!
    Geniet nu nog even volop en straks lekker genieten wanneer Eric en Kim jullie komen bezoeken en jullie gezamenlijk een mooie stedentrip willen gaan maken!
    Maak de laatste maanden nog veel meer van deze mooie herinneringen, geniet ervan!!!

Groetjes Robert en Mem